Van New York naar Texas: Amerika reis dag 2: De mooiste bibliotheek in New York

De eerste volle dag in New York van deze vakantie! Eindelijk bezoeken we de mooiste zaal van de bibliotheek van New York en we gaan op zoek naar een heel bijzondere Starbucks-winkel.

Natuurlijk word ik vroeg wakker, want we zijn in New York! Of het komt door de jetlag, dat kan ook. Af en toe kijk ik naar buiten naar de stad die ook al lang wakker is. Het wordt langzaam licht en het wordt steeds drukker. Vanuit het Lord en Morris hotel hebben we uitzicht op straat en een gebouw van The New York Times.

Uitzicht-Lord-&-Morris-hotel-New-York

Dit is trouwens de hotelkamer. Klein maar fijn.

Lord-&-Morris-hotel-room-New-York
Lord-&-Morris-New-York-hotel-bathroom

Ik eet de muffin van KLM op die ik heb bewaard. Ideaal als ontbijt als je zo vroeg wakker bent als ik. Even later gaan we op zoek naar een echt ontbijt. Naast het hotel zit een Pret A Manger, een ideale plek voor een snel ontbijt. Ze hebben hier allerlei broodjes, ontbijtwraps, zoetigheden, lekkere koffie en nog veel meer.

pret-a-manger-in-New-York

Na het ontbijt lopen we door Bryant Park en volgens mij zijn ze hier net de schaatsbaan aan het opruimen. Hier was tot voor kort ook een wintermarkt te vinden, maar die is nu weg. Alles heeft plaatsgemaakt voor een lekker zonnetje.

Bryant-Park-New-York-blog

Afgelopen keren was het niet gelukt om de beroemde bibliotheekzaal te bezoeken van de New York Public Library, want die was gesloten, maar we hadden al wel eventjes rondgelopen in het gebouw. Als wij er zijn, is het kwart voor tien en de bieb gaat bijna open. Er hebben zich al wat mensen verzameld voor het mooie witte gebouwen met de statige, stenen leeuwen en zodra de enorme deuren opengaan wil iedereen naar binnen.

entrance-New-York-Public-Library

Maar eerst moet je door een snelle controle en wordt er even in je tas gekeken.
We beklimmen de trappen. Ik was vergeten hoe mooi het hier was. Enorme kroonluchters, beelden, schilderijen en de bibliotheekzalen zijn prachtig. Vergeet hier niet om naar de plafonds te kijken. Zou je hier geen boek willen lezen? Ik zou er best mijn blog willen schrijven en even tot rust komen na een drukke dag in New York.

Plafond-bibliotheek-New-York

Lees hier meer over de New York Public Library.

Buiten is nog geen spoor van eekhoorns. Wel schalen vol duiven op de standbeelden bij de bibliotheek. Even maak ik me zorgen, is het nog te koud voor de schattige eekhoorns, die ik altijd zo kenmerkend vond voor Amerika en New York? Maar nee, als we bij Madision Square park zijn, zien we de eerste eekhoorn in de boom zitten. En verderop nog een, en nog een… En daar huppelt nog een.

We lopen via het mooie Flatiron Building een rondje en ik haal bij Davids Tea mijn favoriete tropical Green tea. Deze theewinkel ontdekte ik in Canada tijdens mijn vorige reis.

Flatiron-Building-New-York

We kijken even bij Eataly, maar hebben toch niet echt zin in iets Italiaans. Maar dit is een leuke winkel met heel veel Italiaanse dingen en allerlei gerechten, een soort supermarkt en tal van eetgelegenheden.

We wandelen helemaal naar Chelsea, want ik wil kijken bij de enorme Starbucks Roastery. Deze vestiging is nog niet zo lang open en hier vind je veel meer dan alleen de normale Starbucks drankjes (die zijn hier trouwens niet allemaal verkrijgbaar). Wel vind je er koffiespecialiteiten, cocktails en gerechten zoals pizza, maar ook luxe taartjes. Je kunt het proces van de koffiebonen bekijken en volgens mij worden er ook tours gegeven. Leuk om deze grote Starbucks te zien en ik proefde er een bijzonder drankje met koffie en melk met praline. De pizza met asperge was trouwens ook perfect als lunch.

Starbucks-Roastery-in-New-York

Chelsea Market zit hier trouwens naast. Snel naar binnen voor een zak met brownies van Fat Which. Een heel klein winkeltje met de lekkerste brownies die er zijn.

schoolbus-in-New-York

We wandelen nog wat door de stad, zetten de bekende Amerikaanse schoolbussen op de foto en rusten dan wat uit op de hotelkamer. Leuk uitzicht, hè?

Hotel-New-York-uitzicht

’s Avonds maken we een wandeling over Times Square en vergapen we ons aan alle M&M’s in de gelijknamige winkel. Jammer dat alles hier zo duur is. Ze hebben grappige dingen en vooral de dingen in New York-stijl vind ik leuk.

M&M-store-New-York

Vandaag kwamen we trouwens ook een LEGO winkel tegen in de buurt van het Flatiron Building. Het Vrijheidsbeeld was nagemaakt van LEGO, net als andere typische dingen uit New York. Dus als je een liefhebber bent, kun je je er wel even vermaken!

LEGO-New-York

Als je van speelgoed houdt, moet je echt een bezoekje brengen aan de onlangs opnieuw geopende FAO Schwarz winkel in New York. Waarschijnlijk een paradijs voor kinderen en ik vond het ook een mooie winkel. Je kunt er dingen uitproberen, zelf knuffels vullen en muziekmaken op een enorme grondpiano. Het meest typische Amerikaans is denk ik wel deze s’more maker. Dat staat nog steeds op mijn Amerika bucketlist: Een keer s’mores maken, maar dan wel boven een echt vuur.

s'more-maker

Deze winkel is vlak bij Rockefeller Center en ik loop ook nog even de Kate Spade winkel in. Hier vind je ook altijd leuke dingen.

Kate-Spade-winkel-New-York

Ik vergaap me nog even aan Rockefeller Center zelf. Ongelooflijk zo hoog! En afgelopen keer zijn we bijna helemaal naar de top geweest, naar het geweldige Bar SixtyFive (restaurant en cocktailbar).

Je ziet trouwens overal nog lampjes en bij Rockefeller Center is zelfs nog een schaatsbaan (maart 2019).

New-York-City-lights

We besluiten die avond bij Applebee’s bij Times Square te eten. Ik kan helaas geen voorgerecht op en neem de combinatie van spareribs en zalm en een sangria. Het smaakt goed! Een toetje haal ik bij magnolia bakery. Banana pudding. Dat moet je een keer proeven. Zo lekker!

Applebees-in-New-York

Maar helaas begint het daarna te regenen en niet zo’n beetje ook. Gelukkig hebben we een paraplu, maar het water gutst door de straten. Gelukkig is het hotel niet heel ver weg. Het was een leuke avond, maar morgen moeten we vroeg op. Lees hier waarom.
We gaan met de trein naar Washington DC. Vroeg opstaan wordt vast geen probleem, want ik heb nog best wel last van de jetlag.

★ Lees verder: Dag 3: Met de trein naar Washington DC

One thought on “Van New York naar Texas: Amerika reis dag 2: De mooiste bibliotheek in New York

1. sytse

De Roastery was inderdaad erg de moeite waard. Ze schenken zelfs alcohol, iets wat ik nog nooit eerder gezien had bij een Starbucks. Ik ben erg benieuwd naar de trein ervaring, ook iets wat nog op ons lijstje staat. Goede reis vast morgen met de trein.