Rondje New York: Amerika reis dag 28: Provincetown en een Walvistocht?

We zijn op Cape Cod, een schiereiland in Amerika. We rijden van Hyannis naar Provincetown om een walvistocht te maken. Strand, zee, toeristenwinkels, kunstenaars en vooral uitwaaien.

We worden wakker in het Hyannis Travel Inn. Het plan is om de dag goed te beginnen met een stevig ontbijt van Ihop: International House of Pancakes. Als de bestelling gedaan is, komt de serveerster even later terug met de mededeling dat de avocado’s niet rijp genoeg zijn. Jammer, maar wel eerlijk. De breakfast burrito wordt veranderd in scrambled eggs met bacon, ham en worst. Standaard krijg je daar ook pannenkoeken bij. Ik neem buttermilk pancakes met chocola. En die zijn toch lekker. Het lijken wel gebakjes. Natuurlijk krijg je deze stapel niet op. Ik niet in ieder geval.

Voor 11 dollar kun je hier je eigen ontbijt samenstellen met keuze tussen ei naar wens, bacon of worst en hash browns erbij. Om het gezond te maken, bestel ik er een kannetje groene thee bij.

Ihop-ontbijt-in-Amerika

Na het ontbijt gaan we snel onderweg naar Provincetown, het uiterste puntje van het schiereiland Cape Cod, want ik heb een walvistocht geboekt. Als we halverwege de rit van een uur en een kwartier zijn, check ik mijn e-mail. Het blijkt dat de walvistocht geannuleerd is wegens het weer. Dit had ik nooit verwacht, want met het weer leek niets mis: zonnig, een beetje wind. Maar helaas, we gaan geen walvissen zien. De mensen van de boot zullen het wel het beste weten. Beter zo, dan kotsend op een boot staan door de onstuimige zee.

We besluiten door te rijden naar Provincetown en daar een kijkje te nemen. Onderweg stoppen we bij wat antiekwinkeltjes. Hier vinden we helaas geen verborgen schatten, maar wel een aantal paar houten klompen…

antiekwinkeltjes-Amerika

Bij een shipping-winkel vragen we wat het kost om iets naar Nederland te sturen. 110 dollar. Laat maar, dan kunnen we beter een koffer bijboeken…

In Provincetown parkeren we bij de pier. We lopen kort het strand op, waar een enorme houten stoel staat.

Chair-Provincetown-Cape-Cod

Provincetown op Cape Cod heeft een heel klein beetje weg van Key West, maar dan minder leuk en minder warm. Hier vind je veel souvenirwinkels met t-shirts zoals I Love My 2 Dads of Moms. Niet zo gek, want Provincetown is een bekend centrum geworden voor de Lgbt-gemeenschap. Hier wordt veel op ingespeeld en op veel plekken zie je de regenboogvlag wapperen.

T-shirt-Cape-Cod

Provincetown-shops

Verder vind je er hippe winkeltjes, gekleurde huisjes, winkels met kunst, souvenirs van Cape Cod en unieke cadeaus. In Provincetown wonen ook veel kunstenaars en dit zie je terug in de vele galerieën en ateliers.

winkels Provincetown Cape Cod Amerika

We vinden Provincetown leuk om even te kijken, maar na een tijdje hebben we het wel gezien.

Cape-Cod-Shop-Provincetown

Provincetown-Cape-Cod

We rijden weer richting Hyannis en tijdens de route rijd je tussen de duinen. Dat is weer een heel andere omgeving dan gewend. Leuk om te zien. Als we weer in Hyannis zijn, maken een tussenstop bij de Cape Cod Mall, want ik heb nog iets nodig van Sephora. Ik probeer niet te lang te  treuzelen, want we willen nog naar het strand.

Cape-Cod-rijden-auto

We gaan naar Grays Beach. Onderweg zien we plotseling een witte eekhoorn oversteken. Deze is nog witter dan de eekhoorn die we in Montreal zagen. De vrouw in de tegemoetkomende auto is ook met stomheid geslagen. Volgens mij is het best uniek om een witte eekhoorn te zien.

Even later parkeren we de auto en lopen richting het water. Om eerlijk te zijn had ik meer zee en strand verwacht. Hier is een klein stukje strand en meer groen. Er loopt een pier/boardwalk het water in. Op het hout van de brug staan allerlei namen van geliefden, familie’s en zelfs huisdieren.

Grays-Beach Cape Cod

Nu merk je pas dat het best wel waait en dat maakt het flink koud. De zon is al een beetje aan het ondergaan en we maken een paar foto’s. We besluiten verder niet te wachten en rijden verkleumd terug naar het hotel.

We hebben honger gekregen en besluiten naar Pizza Barbone te gaan, de beste pizzeria van de buurt. We worden naar een tafeltje gebracht en je zult het niet geloven, we worden omgeven door Nederlanders. Links en rechts van ons.

Ik vond dit restaurant echt tegenvallen. De pizza was wel lekker, maar niet heel bijzonder. Na alle recensies op tripadvisor had ik er veel meer van verwacht. Als de bediening dan ook nog irritant is, is dit restaurant absoluut geen aanrader.

pizza-Barbone-Hyannis

Een beetje teleurgesteld lopen we terug naar het hotel. Gelukkig is dit nog niet de laatste avond in Amerika. We gaan nog terug naar New York!

In ons hotel is een binnenzwembad en om op te warmen willen we gaan zwemmen. Het water van het bad is minder warm dan verwacht en we gaan al snel het bubbelbad in. Daar is het water heel lekker warm, perfect om op te warmen om daarna de laatste Amerika boodschappen van de reis te doen.

Als we weer terug zijn, bekijk ik hoe het gesteld is met de koffers. Het geeft mij altijd veel stress om niet te weten op welk gewicht je zit met de koffers en wat je nog kunt meenemen. Bij de balie van het hotel vraag ik om een weegschaal. Ik ga erop staan en dat is even schrikken… Dat zal wel van al het eten komen. Maar de tweede keer dat ik op de weegschaal ga staan is het nog erger schrikken, want ik weeg plots 10 kilo zwaarder dan net. Oké, aan deze weegschaal hebben we dus niets.

Ik heb het gevoel dat ik Cape Cod nog niet echt heb leren kennen. Misschien waren we niet op de juiste plek en heb ik dingen gemist, maar Cape Cod was het niet echt voor mij. De walvistour ging niet door en als dat wel zo was geweest, had het de herinnering natuurlijk heel anders gemaakt. Ik zou zeker nog eens terug willen naar  maar dan om de cliffwalk in Newport te maken. Dat schijnt heel mooi te zijn.

★ Lees verder >> Rondje New York: Amerika reis dag 29: Terug naar New York

Benieuwd naar de route van deze reis? In september/oktober maakte ik een roadtrip: Rondje New York en die route vind je hier.