Eetdagboek week 1: eten en drinken in Amerika

In Amerika kun je alleen maar vet en ongezond eten. Ze hebben er alleen maar fastfood. Die uitspraken zijn tegenwoordig echt achterhaald, maar toch hoor ik ze nog vaak voorbij komen. Het lijkt net alsof mensen hun vooroordelen over de USA al klaar hebben en niet willen geloven dat er in Amerika heus wel diversiteit is qua eten en dat er bovendien biologische, vegetarische en glutenvrije opties zijn. Het is maar net wat je wilt.

Om een kijkje te geven wat je kunt eten in Amerika, laat ik je zien wat ik bijna een maand lang heb gegeten tijdens mijn rondreis. Een paar dingen die je vooraf over mij moet weten: Ik ben geen health freak en ik hou van zoetigheid. Ik ben gek op Amerikaanse restaurantketens, zoals P.F. Chang’s, TGIF en de Cheesecake Factory. Ik kies vooraf meestal uit bij welke restaurants ik wil eten. En mijn motto is: Op vakantie mag je eten wat je wilt!

Per week laat ik zien wat ik allemaal heb weggewerkt. Wat ik wel altijd merk is dat mijn lichaam moet wennen. Zodra ik op vakantie ben, heb ik de eerste dagen minder eetlust. Na een paar dagen komt dat gelukkig weer goed, maar toch blijven over het algemeen de Amerikaanse porties heel groot en krijg je veel eten voor je geld.

eten-in-het-vliegtuig

Dag 1
Op de dag van vertrek ben ik meestal heel zenuwachtig voor de vliegreis en eet ik niet zoveel. In het vliegtuig koos ik voor kip met mosterdsaus, inclusief een soort koolsalade, profiteroles, een broodje en crackers met boter bij.Dat werd een paar uur later gevolgd door een soort pizzabroodje met een mozzarella-tomaatsalade en een toetje met room, chocolade en iets van fruit. Tussendoor kreeg ik ook nog nootjes en een ijsje.

eten-in-het-vliegtuig-klm

Meestal ben ik zo brak van de vliegreis dat ik op locatie niet veel meer naar binnen krijg. De voorgaande Amerika vakanties aten we een simpel broodje van Subway. Maar dit keer was het anders en gingen we naar een van mijn favoriete Amerikaanse restaurantketens: P.F Chang’s! Een perfect begin van de vakantie dus!

eten-in-salt-lake-city

We bestelden onze favoriete gerechten: dumplings, mongolian beef en sesame chicken met witte en bruine rijst. Daarbij dronken we sangria en huisgemaakt ginger beer.

pf-changs-in-salt-lake-city

Dag 2
De volgende dag had ik gepland dat we zouden ontbijten/lunchen bij Cracker Barrel. Hier was ik nog nooit geweest, maar ik hoorde er goede verhalen over. Bij deze restaurantketen zit ook een leuk winkeltje dat het bekijken waard is.

Ik koos voor de Grandpa’s country fried breakfast met scrambled eggs, fried chicken, grits (pap), hashbrowns (aardappel), jus en buttermilk biscuits (zout broodje). Ik nam er een raspberry icetea bij maar dat was niet mijn ding. De rest was erg lekker, vooral de biscuits.

eten-in-amerika-cracker-barrel-ontbijt

Omdat het mijn verjaardag was, kreeg ik de ‘Double Chocolate Fudge Coca Cola Cake mee voor onderweg, inclusief bolletje ijs. Chocola met Coca Cola. Heel bijzonder, maar ik kreeg het niet helemaal op. Cracker Barrel vond ik erg leuk en zeker een aanrader.

brownie-van-cracker-barrel

’s Avonds aten we bij Hayden’s Post, in het Snow King Hotel in Jackson. Van het huis kregen we cornbread en dat was zo lekker! Ik nam de IPC cocktail met raspberry, nectarine en perzik en de Haydens Ceasars salade.

eten-bij-snowking-hotel-in-jackson

Dag 3
We ontbeten met een Subway-broodje en Starbucks koffie. We lunchten op de perfecte locatie binnen het Grand Teton National Park: in Jackson Lake Lodge. Hier heb je verschillende opties om te eten. Ik koos voor de Pioneer Grill waar je ook kunt afhalen. Het eten nam ik mee naar een van de vele banken, met prachtig uitzicht op het Tetongebergte. Wat wil je nog meer? We deelden een Thai Chicken wrap (deze heeft op het menu zelfs een tekentje dat staat voor: Appetite for Life – Healthy & Sustainable Cuisine) en daar zat fruit of patat bij.

eten-in-grand-teton-national-park

De huckleberry is de bes van de regio en die wilde ik natuurlijk wel even proeven. Daarom nam ik er een Huckleberry Shake bij. Erg lekker.

jackson-lake-lodge-shake

Het plan was om ’s avonds te eten in de Million Dollar Cowboy bar, maar hier vonden we de sfeer niet zo geweldig. Een stel Amerikanen wilde even binnen kijken, maar de jongen aan de deur zei dat we allemaal 10 dollar moesten betalen omdat er later een band kwam optreden. Hij was erg onvriendelijk (hij was niet Amerikaans, misschien had dat ermee te maken ;). Het werd al later en we besloten gezellig te picknicken op bed met… Mc Donalds. Ik had gehoopt dat er burgers verkrijgbaar waren die we in Nederland niet hebben, maar dat viel tegen. Het werd een Quarter Pounder die ik met moeite niet helemaal weg kreeg.

mcdonalds-in-amerika

Dag 4
Na de teleurstelling van de dag ervoor besloten we goed te ontbijten. We aten bij The Bunnery in Jackson. We moesten even buiten in de rij staan, maar er hingen gelukkig warmtelampen want het was best koud. Het was het wachten waard want het ontbijt was hier heerlijk!

ontbijt-bunnery-restaurant-in-jackson-wyoming

Ik nam de Salmon Scramble: Gerookte zalm met scrambles eggs, met roomkaas en rode ui. Dit werd geserveerd met geroosterd brood. Je kunt hier trouwens ook terecht voor havermout, vers fruit, yoghurt en granola.

ontbijt-in-jackson-the-bunnery

We deelden weer een lunch in de Jackson Lake Lodge, bestaande uit de Thai Chicken wrap, wat fruit en orange juice. Standaard deed het meisje achter de balie er patat bij. Ook niet erg natuurlijk voor een keer.

pioneer-grill-jackson-lake-lodge

Op mijn restaurantlijstje stond de Gun Barrel Steak & Game House in Jackson. Een gezellig restaurant met overal waar je kijkt opgezette dieren.

gun-barrel-restaurant-jackson

Op de menukaart staan veel gerechten. Als voorgerecht deelden we de potato skins. Aardappel met kaas, bacon & sour cream. Een grote portie zoals je ziet.

eten-in-jackson-hole

Als hoofdgerecht at ik bizonribs. Enorme dingen zijn dat! De ribs waren gemarineerd in Bourbon BBQ saus en werden geserveerd met boontjes en cajun onion straws. Daarbij zat een aardappel en dat was een echte smaaksensatie! De aardappel was zoet en er zat een soort kaneel-suikermengsel bij. Best lekker!

eten-in-jackson-hole-gun-barrel

Dag 5
Voordat we Yellowstone bezochten, haalden we ontbijt bij een supermarkt en dat zag er zo uit: Een bagel met roomkaas en red velvet cake. Ik dronk tijdens deze reis trouwens veel water en Vitaminwater.

ontbijt-in-yellowstone

We aten bij het Three Bear restaurant. Als voorgerecht deelden we weer de potato skins. Ik bestelde een salade met zalm, maar de zalm was vrij droog. Niet zoals ik verwacht had. Als je salade bestelt in Amerika, krijg je er vaak 2 bakjes dressing bij. Ik kreeg nog niet eens de helft op van 1 bakje!

eten-in-jackson

Ik nam nog een s’mores ijsje bij Diary Queen. Deze kun je gegarandeerd op de kop houden, zonder dat het op de grond klettert, want zo stevig is ie.

ijsje in Amerika

Dag 6
Ik begon de dag goed met een ontbijt bestaande uit blueberry pancakes, maple syrup, zoute boter en extra frambozen. Lekker met warme chocolademelk en slagroom.

ontbijt-in-west-yellowstone

Tussen de middag aten we de eerste hotdog van de Amerika vakantie! In Yellowstone. Deze haalden we in in de General Store van Yellowstone.

general-store-yellowstone-national-park

Het is eventjes in de rij staan, maar dan heb je ook wat. Een hotdog met alles erop en eraan. Iemand nog bear spray nodig?

hotdog-eten-in-amerika

In het kleine Cooke City, waar we overnachten, aten we bij het hotel in het Prospector Restaurant. Ik koos de Malibu Chicken sandwich met tatertots, lekker Amerikaans! Dit zijn een soort geraspte aardappels in blokjes. Ook de patat was hier erg lekker, vers gesneden en gebakken.

eten-in-cooke-city

Dag 7
In Cooke City zit een kleine bakkerij, Bearclaw Bakery, waar je perfect terecht kunt voor een ontbijt en lekkere koffie. Ik nam een soort cinnamon roll met caramel en pecan en een kruidkoek met appel. Allebei erg lekker.

ontbijt-in-cooke-city-amerika

Hier heb je allerlei soorten zoetigheden maar je kunt er ook terecht voor een hartig, warm ontbijtje zoals een biscuit met ei, worst en bacon. Ik vond het bijzonder dat dit restaurant al om 5 uur (!) open is. Het is een ontbijtrestaurant/bakkerij, dus het sluit ook weer op tijd.

bearclaw-bakery-in-cooke-city-breakfast

’s Avonds aten we in Old Faithful Inn Dining Room. Dit restaurant bevindt zich in het historische hotel Old Faithful Inn, middenin Yellowstone National Park.

old-faithful-inn-dining-room-in-yellowstone-national-park

Je kunt hier ook kiezen om van het buffet te eten, maar wij kozen van de kaart. Ik nam als voorgerecht de Hummus dip.

eten-in-old-faithful-lodge-yellowstone

En als hoofdgerecht de zalm op een bedje van groentes. Lekker met een komkommer gin-tonic erbij.

eten-old-faithfull-yellowstone-hotel

Lees verder >> Eetdagboek week 2.

20 thoughts on “Eetdagboek week 1: eten en drinken in Amerika

1. Hier krijg ik honger van! Ik ben net als jij een zoetekauw en fastfood vermijd ik ook niet. Ik kon mijn geluk niet op toen ik 3 weken in Amerika was. Alleen in de supermarkt zie ik soms dingen die me iets te ver gaan. Hamburger uit een tube? Nahh, laat maar.

• Haha! Leuk om te lezen! Hamburger uit een tube heb ik helaas niet gezien, maar ik zag wel een worst op een stokje met wen blueberry pancake eromheen… dat leek me ook niet zo 😉

2. Eerlijk is eerlijk: ook ik dacht eigenlijk dat ’t in Amerika voornamelijk vette hap was. Maar je hebt het tegendeel bewezen, haha. P.F Chang’s lijkt me echt heerlijk trouwens!

3. Pfoeee het zijn wel vooral veel kolydraten haha! En dat ijsje wat je op z’n kop kon houden!

4. De porties zijn ze groot!

Het eten ziet er niet allemaal even gezond uit, maar wel erg lekker 😉

• De porties zijn meestal te groot inderdaad. Je kan er wel twee keer van eten ? Vooral de voorgerechten zijn meestal heftig en niet geschikt voor 1 persoon ?

5. Dat heb ik dus ook, voordat ik ga vliegen kan ik echt niet eten. Als ik je artikel lees en al het eten zie wil ik ook naar Amerika 😀

• Ook te zenuwachtig? Meestal is mijn maag van slag van de jetlag, dan zie ik al dat lekkere eten en dan heb ik geen trek.
      Gelukkig komt dat na een paar dagen weer goed. ? Haha, wanneer ga je?

6. Aaaaah dit is geen handige blog om te lezen net nu ik zo’n trek heb! Ik hou echt van het Amerikaanse eten, al is het vaak veelste veel voor mij. Voor de vlucht ik eet ik juist heel veel,ik heb geen idee waarom.

7. Ik vond het erg moeilijk om enigszins ‘gezond’ te eten in Amerika. Ik kom niet snel aan op vakantie, maar ik kwam 3 kilo (!!) zwaarder terug van mijn reis. Dat overkomt mij zelden. Ik kan me ook nog herinneren dat de porties enorm waren.

8. Ik vind dat je goed en gevarieerd kunt eten in Amerika maar de porties blijven te groot. Best jammer, want daardoor kom ik bijna nooit aan een toetje toe. Mij viel het de laatste keer op dat er op zo veel meer plekken goede koffie te krijgen was. Heerlijk!

9. Nou.. gezond ziet het er niet altijd uit, maar wel lekker! Ik doe op reis ook minder moeilijk en ik kan onwijs genieten van toetjes en gebakjes. Dan ben ik in Amerika zeker op de juiste plek 😉

10. Ik wist wel dat ze in Amerika grote porties hadden, maar toch was ik nog verrast deze zomer tijdens de road trip door Amerika! Mijn zusje en ik hadden bijvoorbeeld samen vaak meer dan genoeg aan één maaltijd bij Denny’s haha. En ook dan heel leuk de calorieën bij iedere maaltijd en milkshake. Hoppa weer 1000 caloriën erbij, alsof het niets is. Gelukkig hebben ze ook wel wat mogelijkheden om een beetje gezond te eten. En Ra Sushi vind ik echt de beste keten ever, de sushi die we daar aten was zo heerlijk!

11. Ik krijg er spontaan honger van, hahaha! Mijn ogen zijn altijd groter dan mijn maag, dus grote porties lijken bij mij te passen.. Totdat ik het ook allemaal op moet eten, hihi.

12. Ik heb mijn best gedaan om in West-Amerika gezond te eten, maar dankzij de combinatie niet sporten en enorme porties ben ik toch wel een aantal kilo aangekomen hoor. In steden kan je echt wel gezond eten, maar langs de highway ben je snel aangewezen op diners, Subway-broodje en Starbucks koffie. En dat is dat weer echt heel ongezond. 🙂

13. Leuk dat je alle gerechten die je at zo nauwkeurig hebt vastgelegd. Tof om je dagboekjes te lezen! De Double Chocolate Fudge Coca Cola Cake klinkt bijzonder, maar ziet er goed uit!

14. Ik vond het soms lastig om gezond eten te vinden. Soms was er maar een klein gedeelte ingericht op gezond in een foodcourt. Dat van jou ziet er ook niet al te gezond uit, best vet allemaal ? ik ben ook een enorme zoetekauw, dus die cakes, pannenkoeken en toetjes, onomnomnom

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.